Kui hästi oskavad pealinna lapsed matemaatikat?

Anneli Ammas
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Panther Media/Scanpix

Äsja valmisid kokkuvõtted kevadistest Tallinna koolide riiklikest tasemetöödest 3. ja 6. klassides. Kõige enam erinevusi oli 6. klassi matemaatika tasemetöödes – pooltes koolides õnnestus üheksal lapsel kümnest töö vähemalt rahuldavalt, aga oli kümmekond kooli, kus ligi pooltel töö ebaõnnestus.

«Lapsed olid tublid ja õpetaja nõudlik ning meie õpilastele sobisid ka need ülesanded, mis sel aastal tasemetöös olid,» võttis Lilleküla gümnaasiumi õppealajuhataja Anu Luure kokku 6. klassi matemaatika tasemetöö väga hea tulemuse oma koolis. «Me kindlasti ei treeni lapsi tasemetööks, kordame küll, aga see on õppetöö osa.»

Neljadele-viitele

Lilleküla kooli lastest lahendas ülesanded neljadele-viitele 75 protsenti, mis oli sel aastal Tallinnas kõige parem tulemus. Isegi parem kui näiteks Tallinna reaalkoolis, kus käivad valitud õpilased, aga nelju-viisi sai 67 protsenti 6. klassi õpilastest.

«Selleaastane töö oli huvitav ja lastele meeldis ka,» rõõmustas samuti hea tulemuse saanud Mustjõe gümnaasiumi õppealajuhataja Natalia Rea. «Iga aasta on muidugi erinev, õpilased on ju erinevad, aga kuna tasemetöö on mõeldud keskmisele õpilasele, siis peaksid kõik põhimõtteliselt hakkama saama.»

Õppealajuhataja tunnistas, et tasemetööd peetakse Mustjõe koolis väga tähtsaks ja selleks valmistutakse põhjalikult. «Nad teevad aasta jooksul niisuguseid ülesandeid, millised varasemates tasemetöödes on olnud – matemaatika on ju väga tähtis aine,» ütles Rea.

Aastaid matemaatika tasemetöid ette valmistanud SA Innove õppekava- ja eksamikeskuse matemaatika peaspetsialisti Deivi Taali sõnul kõiguvad tulemused igal aastal siia-sinna, aga mitte palju.

Tasemetööde eesmärk pole õpetajatele ega koolidele hinnangut anda. «Me väga palusime, et lastele ei pandaks selle eest hindeid,» rääkis Taal. «Tasemetöö peaks olema tagasiside peamiselt õpetajale, kas ta on õpetades õigel teel.»

Taal kahetses, et paljudes koolides võetakse tasemetööd kui eksamit ja lapsi treenitakse selleks spetsiaalselt.

«Loomulikult võib enne tööd üle vaadata, mis aasta jooksul õpitud, aga kindlasti mitte jõuludest saadik lapsi eelmiste aastate tööde põhjal drillida,» lausus ta. «Oluline on pärast tööde tegemist ja kontrollimist neid klassis õpilastega koos analüüsida ja vajadusel edaspidi nõrgematele lisatunde anda.»

Mustamäe reaalgümnaasiumi seekordsed tulemused ei olnud kooli jaoks rõõmustavad – 77 lapsest 16 ei suutnud seda isegi rahuldavalt sooritada. «Kahel klassil läks hästi, aga keskmise tõi alla kolmanda tulemus,» rääkis õppealajuhataja Ljudmilla Nikolajenko. «3. klass õnneks rõõmustas meid oma tasemetöödega ja ka kuuendikel läksid teised tööd paremini.»

Nikolajenko rääkis, et kevadine 6.c, nüüd 7.c klass tuli nende viiendasse klassi lasteaiast-algkoolist ja nende tase oli teistest kohe nõrgem. «Oleme püüdnud neid järele aidata, aga õnnetuseks jäi nende matemaatikaõpetaja haigeks ja pool aastat oli koolis tõsine häire – teised õpetajad asendasid, aga nad ei saanud ikka sama palju tunde kui teised,» rääkis ta.

Analüüsis põhjalikult

Kool analüüsis kevadel põhjalikult juhtunut. «Kohtusime ka lastevanematega ja nüüd on õpetaja õnneks terve ja teeb oma õpilastega kaks korda nädalas matemaatikas lisatunde, et kaotatut tasa teha,» kirjeldas Nikolajenko.

Riiklikke tasemetöid – matemaatikas ja emakeeles 3. klassis ning 6. klassis, lisaks neile igal aastal veel erinev aine – ei pea tegelikult sugugi tegema kõik koolid, vaid Innove valiku alusel. Tallinna haridusamet on aga tasemetööd kõigile koolidele kohustuslikuks teinud.

«See ei ole mitte niivõrd haridusameti jaoks, et koolide pingerida koostada, vaid koolidele endile, sest tasemetööde põhjal on võimalik oma tulemusi mõõta ja ka võrrelda,» selgitas linna haridusameti juht Andres Pajula.

«Meie meelest võiks tasemetöid igal pool kõik koolid teha – kui riik need ette valmistab, siis on mõttekas seda võimalust ju kasutada,» lisas ta.

Kommentaar

Deivi Taal
SA Innove õppekava- ja eksamikeskuse matemaatika peaspetsialist

Tulemused kõiguvad igal aastal siia-sinna, aga mõned tendentsid paistavad välja ja need pole kõigepealt seotud üldse mitte matemaatikaga. Õpilased ei oska hästi lugeda, kuigi see peaks saama selgeks juba esimestes klassides. Kui lugemisoskus on nõrk, siis nõrgema õpilase kogu energia läheb 45 minuti jooksul paaniliselt sellele, et saaks üldse aru, mis on ülesannetes kirjutatud.

Matemaatika on aine, mis nõuab väga süsteemset õpet, kusjuures pidevalt korratakse ka varemõpitut üle. Kui laps jääb haigeks, siis võib lünga jätta juba ainult kolme-neljatunnine puudumine, kui õpetaja või vanemad talle appi ei tule. Kui lüngad lähevad juba väga suureks, tekib lapses lootusetuse tunne ja trots, sest ta ei saa enam millestki aru. Kahjuks on koolides kesised võimalused nõrgematele lisatunde pakkuda.

6. klassi matemaatika tasemetööde raskust põhjustab ka see, et enamikus koolides tulevad 5. klassis uued õpetajad, ühe õpetaja asemel on suur hulk õpetajaid, kellega lapsed peavad harjuma. Igal õpetajal on oma nõudmised, soovid, eripära.

Teiselt poolt, tasemetöid analüüsides olen märganud, et kehvemini teevad töid õpilased, keda õpetab 6. klassini klassiõpetaja, selle asemel, et 4.-5. klassist tuleb eraldi matemaatikaõpetaja. Klassiõpetajal ilmselt puudub laiem pilt, ta ei arvesta, kuidas 6. klassini õpitu edasise matemaatika õppekavaga seostub. Tulemused kipuvad olema paremad neis koolides, kus on ka gümnaasiumiaste, kus matemaatikaõpetaja annab tunde nii põhi- kui ka keskkoolis.

Maa- ja linnakoolide taseme vahe oli varem suurem kui praegu – vaid mõni protsent. Ilmselt aitab maakoolide puhul see, et klassid on väikesed ning õpetajad teevad õpilasega rohkem individuaalset tööd.


Tabelid: Tallinna koolide kevadiste 6. klasside tasemetööde parimad

Matemaatika

Kool                                                  Hindele 4-5Vähemalt rahuldav
Lilleküla gümnaasium75%99%
Tõnismäe reaalkool72%96%
Inglise kolledž72%98%
Prantsuse lütseum70%97%
Vanalinna hariduskolleegium69%98%
Reaalkool67%98%
Kesklinna vene gümnaasium67%98%
Õismäe vene lütseum65%92%
Saksa gümnaasium65%95%
53. keskkool65%93%
Mustamäe gümnaasium64%100%
21. kool62%99%
Mustjõe gümnaasium61%98%
Nõmme põhikool60%98%
Gustav Adolfi gümnaasium60%99%
Nõmme gümnaasium57%91%
Linnamäe vene lütseum56%85%
Humanitaargümnaasium56%100%
Lasnamäe vene gümnaasium54%95%
Laagna gümnaasium53%98%

* Vähemalt rahuldavale tegid matemaatika tasemetöö ka Arte gümnaasium, Juhkentali gümnaasium, Pääsküla gümnaasium

Emakeeles ainult neljad-viied

Inglise kolledž                        

Mustamäe gümnaasium

Pääsküla gümnaasium

Reaalkool

Saksa gümnaasium

Inglise keeles ainult neljad viied

Gustav Adolfi gümnaasium

Inglise kolledž

Mustamäe gümnaasium

Reaalkool

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles