Tallinna ühissõidukite id-pileti süsteem läheb väljavahetamisele

Uwe Gnadenteich
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Riia ühissõidukites kasutatakse kontaktivabu seadmeid, mille juures tuleb e-pilet valideerida.
Riia ühissõidukites kasutatakse kontaktivabu seadmeid, mille juures tuleb e-pilet valideerida. Foto: Uwe Gnadenteich

Mitu aastat Tallinna ühistranspordi uhkuseks olnud id-pileti süsteem läheb lähiaastatel väljavahetamisele, sest see on hakanud takistama ühistranspordisüsteemi arendamist.


Tallinna Trammi- ja Trollikoondise esimehe Toomas Sepa sõnul on id-piletil nii häid kui halbu omadusi. « Kuna ID-kaart on isikustatud ja riik tagab selle turvalisuses, siis pole Tallinnas ID-pileti võltsimiste probleemi. Samuti saab id-piletite müügiandmete järgi teha statistikat selle kohta, kas sõitjad on mees- või naissoost, kus nad elavad ja missuguseid pileteid nad ostavad,» rääkis Sepp.

Sellega aga id-pileti head omadused piirduvadki. Küll aga on id-piletil üks oluline puudus. «Id-piletisüsteemi viga on see, et meil puudub ülevaade reiside arvu kohta. Kui inimesel on näiteks id-kaardi baasil kuupilet, siis ei oska mitte keegi öelda, mitu korda ja missugustel marsruutidel see inimene kuu aja jooksul ühissõidukis sõidab,» selgitas Sepp.

Id-piletite järgi pole võimalik kindlaks teha, missugustele liinidele tuleks suunata rohkem ühissõidukeid. Või millisesse ühistranspordiliiki tuleks rohkem investeerida. « Sellepärast meil käivadki siin sellised vaidlused, kus ükskord tahetakse likvideerida tramme, teinekord trolle. Meil lihtsalt pole asjast ülevaadet,» ütles Sepp.

Seetõttu plaanibki Tallinna transpordiamet lähiaastatel id-piletisüsteemist loobuda ning võtta kasutusele umbes samasuguse kontaktivaba kaardiga piletisüsteemi, nagu on kasutusel Riias.

«Lätis on kõige kallim ja moodsam kontaktivaba süsteem, kus pilet tuleb valideerida. Inimene läheb ühissõidukisse ja tõmbab lihtsalt oma kaardi validaatori eest läbi ja kõik andmed fikseeritakse. Siis on täpselt teada, mitu reisi ühe perioodikaardi omanik teeb. Meie id-pileti süsteem võib muidu olla ju suurepärane, aga ühistranspordi arendamise seisukohalt ta ei ole kõige parem variant,» nentis Sepp.

Lätlaste E-talonsi kaarte saab laadida nii internetipangas kui müügikioskis. Osad kaardid on nimelised, osad aga anonüümsed, nii et neid saab teisele isikule edasi anda. Alates 1. maist 2009 toimub Riia ühissõidukites ainult elektrooniline arveldamine. Ühissõidukijuhi käest saab osta ka ühe korra paberpileteid, kuid nende hind on e-piletite omast märgatavalt kallim.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles