Linnahalli kõrval olev ala muutub tundmatuseni

Uwe Gnadenteich
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna uus raehoone Taani arhitektide nägemuses.
Tallinna uus raehoone Taani arhitektide nägemuses. Foto: Bjarke Ingels Group

Sel nädalal toimus Kultuurikatla, Linnahalli ja mere vahelise ala detailplaneeringu eskiisi avalik arutelu.


Sõna «avalik» on seekord jutumärkides, sest avalikkuse huvi enam kui kümne hektari suuruse mereäärse ala tuleviku vastu oli küllaltki nullilähedane.

Planeeringu tellija on Tallinna kultuuriväärtuste amet, planeerijaks K-Projekt koos arhitektuuribürooga Kosmos. Planeeringu rahastamine toimub Euroopa Liidu struktuurifondide osalusel.

Planeeritav ala asub nii kesklinna kui Põhja-Tallinna territooriumil ja piirneb põhjast Tallinna lahega, idast linnahalliga, lõunast Põhja puiesteega ja läänest Kalasadama tänavaga. Alal on 18 erinevat kinnistut, neist seitse osaliselt.

Planeeringu alale jääva Kultuurikatla territooriumile jääb mitu arhitektuurimälestist. Need on Tallinna Gaasijaama gaasimahuti, Tallinna elektrijaama suur estakaad, Tallinna elektrijaama katlamaja, Tallinna elektrijaama turbiinisaal ja Tallinna elektrijaama korsten.

Linnahalli kõrval täna asuva tankla kohale kerkib tulevikus uus linnavalitsuse hoone. Mere äärde on kavandatud jahisadam. Praegune kalaturg jääb oma senisele asukohale, kuid kerkib kõrgemale tasapinnale. Seal kasutatakse ära enam kui kahe meetrine maapinna kõrguste erinevus. See lahendatakse nii, et maa-alusele korrusel jääb parkla, mille peale ehitatakse platvorm, kus hakkab tegutsema turg.

Turust üle tee on kavandatud viiekorruseline ärihoone, mille juures on esialgu paika pandud vaid maksimaalne korruste arv. Samuti näeb planeering ette Eesti Kaasaegse Kunsti Muuseumi perspektiivse laienduse. Kalasadama tänava nurgale on välja pakutud ühekorruseline turuhoone, mis võiks tegutseda aastaringselt. Samuti kulgeb mööda mereäärt perspektiivne rannapromenaad.

Kõige tähtsam hoone planeeringualal on linnavalitsuse hoone, kuhu tulevikus tahetakse kokku koondada kõik linnavalitsuse ametkonnad. Raehoone lahendus on pälvinud ka rahvusvahelist tunnustust. Hoone koosneb omavahel ühendatud ruudukujulistest plokkidest. Maja esimene korrus pole tihedalt täis, vaid on valdavas osas konsoolne, postide peal.

Planeeringu üks olulisemaid ülesandeid on pakkuda välja alternatiivne lahendus praegusele liiklussõlmele, nii et jalakäijatel oleks mugav liikuda kesk- ja vanalinna ning sadama ja raehoone vahel.

Planeeringu eskiisis on ära vormistatud üksteist erinevat liiklussõlme varianti. Üks lahendus, mis võibolla aitaks teha lõpu sealsetele seisakutele õhtuste tipptundide ajal, oleks võibolla ümber Skoone bastioni kulgev ringliiklus. Selle elluviimine ei vaja muud kui uute liiklusmärkide paigaldamist ja tänavakatete uuesti joonimist. See oleks piirkonna liikluse läbilaskvuse parandamise esimeseks etapiks.

Praegu jääb seal transpordimaa alla üle nelja ja poole hektari. Uue liiklussõlme puhul oleks transpordimaad umbes kolm hektarit. Umbes ühe kolmandiku võrra on võimalik transpordimaa osa vähendada ja seda maad haljastuseks või millekski muuks kasutada.

Samuti paraneks olukord Põhja puiestee ääres. Need, kes on pidanud halva ilmaga Energia Avastuskeskuse kõrvalt mööduma,, teavad kui raske on sealset kõnniteed kuiva jalaga ja puhaste riietega läbida. Tulevikus võib tänava koridor hoonetest eemale nihkuda ja jalakäijatele paremad tingimused luua.

Kui praegu on Mere puiestee mõlemad sõidusuunad Merekeskusest linna pool, siis tulevikus oleks võimalik ka selline lahendus, kus üks sõidusuund oleks ühel pool ja teine teisel pool keskust.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles