Stalinistliku arhitektuuri üks kujukaid näiteid lammutatakse

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Narva maantee 63 ja sellega piirnevatele kruntidele peaks kerkima neli ärihoonet, mille vahel kulgevad jalakäijate teed ning keskele jääb omalaadne veesilm.
Narva maantee 63 ja sellega piirnevatele kruntidele peaks kerkima neli ärihoonet, mille vahel kulgevad jalakäijate teed ning keskele jääb omalaadne veesilm. Foto: M. Pressi Arhitektuuribüroo repro

Kadriorus Narva maantee ääres lammutatakse raadio KUKU kauaaegne kodumaja, mis peab loovutama oma koha neljale nüüdisaegsele ärimajale.


Tallinna linnavalitsuses eile kehtestatud detailplaneeringu järgi läheb stalinistlik hoone aadressil Narva maantee 63 lammutamisele ning sealsele krundile kerkib neli nüüdisaegset ärimaja. Vana hoone muinsuskaitse all ei ole.



Umbes ühe hektari suuruse kinnistu arhitektuurilise lahenduse koostanud M. Pressi Arhitektuuribüroo juht Meelis Press selgitas, et Kadriorg on põhiliselt elamuala, kuhu kerkib üha uusi kortermaju. Liivaoja kvartal on juba valmis, endise lõbustuspargi alale on samuti kavandatud suured elamud. Seetõttu ongi mõistlik rajada lähedusse korralikke büroo- ja ühiskondlikke hooneid, et elanikud leiaksid seal tööd, ja kohti meelelahutuseks.



Detailplaneering näeb ette ehitada Narva maantee 63 krundile neli neljakorruselist äri- ja kontorihoonet. Enam-vähem ühesugused majad hakkavad paiknema ruudukujulise kinnistu külgedel. Mööda diagonaale läbivad krunti jalakäijate teed ning ruudu keskele jääb omalaadne veesilm.



Praeguse stalinistliku hoone asemele ehitatava maja kahele esimesele korrusele on kavandatud restoran. Merepoolsesse hoonesse tuleb spordikompleks koos spaaga.


Filmi ja Bensiini tänavaga külgnevate majade alumistel korrustel peaksid uksed avama kauplused. Hoonete kõrgematel korrustel hakkavad paiknema bürood ja kontorid.



«Tallinnas ja selle lähiümbruses on ju praegu nii, et inimesed saalivad autodega hommikul kesklinna kokku ning õhtul jälle laiali,» ütles Press. «See ummistab liiklust. Tegelikult peaks olema nii, et ägedad ja ilusad ärimajad paikneksid Viimsis, Laagris, Sauel ning mujal Tallinnas ja selle lähiümbruse elamupiirkondades.»



Ta tõi näitena Madalmaad, kus kogu elu ongi nii korraldatud. Inimesed saavad jalgrattaga või jalgsi tööle minna. See on tervislik ega saasta keskkonda. Kadrioru uus ärikeskus on just sellest põhimõttest lähtuvalt projekteeritud.



«Mina ei ole mingi autosõidu fänn ning arvan, et see oleks loogiline, et kui ümberringi ehitatakse kortermaju, siis peaks nende vahele torkama ka mõne ärikeskuse,» ütles Press.


«Oleks ju mõnus, kui kontorites töötavad inimesed saaksid pärast tööd spordisaalis muskleid arendada ning siis lähedase inimesega samas asuvasse kohvikusse või baari minna. Praegu sealkandis niisugust võimalust ei ole,» lisas ta.



Siiani kehtinud detailplaneering nägi ette stalinistlikule hoonele mingi juurdeehitise ning sellele lisaks veel paar viiekorruselist maja, kuid selline lahendus ei oleks Pressi sõnul Kadriorgu sobiv. Praeguse lahenduse järgi kerkivad alale mahult väiksemad hooned, kuid kontoriruumid on nendes avaramad ja kõrgemad.



Eriti oluliseks peab Press seda, et kontorites töötavad inimesed ning restorani- ja spordisaali külastajad saavad oma sõidukid jätta kolmekorruselisse maa-alusesse parklasse. Kohti on seal 114.



Büroohoonetevahelisele alale jääb veesilm, mis ei ole tavaline purskkaev, vaid täiesti uudne lahendus. Veesilma ümber töötaks suvel välikohvik.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles